Senest opdateret
30.10 2020
5. FÆLLES MÅL FOR FAGET DANSK
(Myre-Jack, Store Emil, Vilde Vanja)
Her følger en oversigt over de af kompetenceområderne og kompetencemålene for faget dansk i 3.-4. klasse, som ovenstående forslag kan relatere til.
Læsning/ Sammenhæng: Eleven kan samtale om teksters budskaber og eleven kan gengive sin forestilling om tekstens situationer og sammenhænge.
Kompetencemål: Eleven kan læse multimodale tekster med henblik på oplevelse og faglig viden.
Fremstilling/ Fremstilling: Eleven kan udtrykke sig kreativt og eksperimenterende.
Fremstilling/ Præsentation og evaluering: Eleven kan udføre en mundtlig fremlæggelse.
Kompetencemål: Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i velkendte faglige situationer.
Fortolkning/ Oplevelse og indlevelse: Eleven kan udtrykke sig om tekstens univers.
Fortolkning/ Undersøgelse: Eleven kan undersøge personers motiver, konflikter og handlinger.
Fortolkning/ Vurdering: Eleven kan sammenholde egen tolkning med andres tolkning.
Kompetencemål: Eleven kan forholde sig til velkendte temaer i eget og andres liv gennem undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster.
Kommunikation/ Dialog: Eleven kan indgå i dialog i mindre grupper.
Kommunikation/ Krop og drama: Eleven kan forstå eget og andres kropssprog. Eleven kan dramatisere tekster og temaer sammen med andre. Eleven har viden om stemmens og kroppens virkemidler og kropssprog
Kompetencemål: Eleven kan følge regler for kommunikation i overskuelige formelle og sociale situationer.
Hele 'Fælles mål for faget dansk' kan hentes her.