Stiktosset_og_Mismodig_anmeldelser

Senest opdateret

30.10 2020

ANMELDELSER AF 'STIKTOSSET' OG 'MISMODIG'

STIKTOSSET

Skolebibliotekarens lektørudtalelse

af Kristian Nielsen


Janne Hejgaard, som er kendt i skolebiblioteket for en lang række undervisningsbøger om forskellige sider af tilværelsen, har her skrevet en bog om følelser. Hovedpersonen er Fie, en lille pige på 5-6 år. Hun bliver passet hos sin farmor og vil gerne vide, hvad 'stiktosset' betyder, men farmor læser avis og vil ikke forstyrres.

Fie bliver ved, så farmor til sidst sender hende ud i køkkenet for at skamme sig. Hun stikker af, kommer ud i en park og møder tre personer, som heller ikke vil fortælle hende, hvad ordet betyder.

Til sidst kommer hun til sin fars butik og endelig får hun en forklaring, for han bliver nemlig stiktosset. Palle Schmidt har illustreret fortællingen med farvetegninger, som i udtryksform støtter og supplerer teksten fint.

På sider med sidetal hopper en arrigtrold på tallene og giver udtryk for de vredes- og frustrationsfølelser, der ikke direkte beskrives i teksten.

Bogen er fortalt i et enkelt hverdagssprog og er meget velegnet til oplæsning i indskolingen som oplæg til en diskussion om følelser, både dem man viser og de indestængte og om børns forskellige måder at udtrykke følelser på.

Forsideillustrationen er en meget god appetitvækker, som også vil fænge hos læsere fra ultimo 2./ primo 3. kl., der selv kan læse teksten.

Bag i bogen er der 2 sider til lærere, pædagoger og forældre.

MISMODIG

Skolebibliotekarens lektørudtalelse

af Lis Mikkelsen


Janne Hejgaard har en lang produktion af gode fagbøger bag sig. Dette er en af de to første bøger i en ny serie om følelser. Samtidig med Mismodig udkommer Stiktosset og senere vil der i serien komme bøger om vrede, angst, glæde, sorg og misundelse. Serien kommer altså hele følelsesregistret igennem. I denne bog møder vi Mads, der overmandes af mismod, da søsteren driller, og da moderen udtrykker sin utilfredshed med ham. Mads reagerer ved at blive vred og løbe væk. Han møder nogle voksne, der dels udtrykker klichéreaktioner på følelsesudbrud ("en stor dreng græder ikke!") , men dels også hjælper Mads med at udtrykke de følelser, han har forsøgt at løbe fra.

Historien om Mads er et godt udgangspunkt for en snak om følelser, og om hvordan det er acceptabelt at reagere.

De fleste af børnene vil kunne sætte sig i hovedpersonens sted. Det er en fin lille bog, der er god at have ved hånden når følelserne tager magten. Der er lidt stive tegninger af Palle Schmidt. Historien kan bruges som udgangspunkt for en snak i 0.-3. kl..

STIKTOSSET & MISMODIG

Anmeldelse i Frie Grundskoler nr. 17, 30. november 2000

af skolebibliotekar Kirsten Mølvang


Fie er en cirka 6-årig pige der forlanger forklaringer på sin spørgsmål her og nu. Når de voksne ikke svarer hende med det samme eller simpelthen nægter at fortælle hende hvad ordet stiktosset betyder, bliver hun vred, ja stiktosset og reagerer som børn gør med at sparke til tingene foran sig eller med at gå sin vej. Så historien handler om at være rigtig, rigtig vred og om at få bearbejdet den vrede på en fornuftig måde.

Bogen er én i en serie om følelser som vrede, angst, glæde og jalousi. Bøgerne henvender sig til børn i alderen 6-9 år, og historierne, der er tænkt som udgangspunkt for en samtale om vigtige følelser, kan både bruges i oplæsning, til selvlæsning og som led i et emne på klassen.

I 'Stiktosset' er der en lille abe der kommenterer alle Fies reaktioner og på den måde er med til at hjælpe en samtale i gang. Dog vil jeg mene at bøgerne kan bruges til samtale helt op i femte-sjette klasse, for der er mange niveauer at behandle temaerne på.

På hver side er der et farvestrålende billede der viser Fies reaktioner, og sidst i bogen er der et afsnit henvendt til lærere og pædagoger.

Det er altid en god ide at sætte ord på konflikter, og man kan håbe at de fornuftige samtaler trænger ind i børnene og kan bruges i en tilspidset situation.En måde at bruge bøgerne på kunne være at tage en historie op efter et skænderi og få børnene til at sammenligne deres egne handlinger med bogens historie.

En anden titel i serien er 'Mismodig' der handler om at være ked af det. Den er bygget op på samme måde, og også i den optræder en hjælpefigur, her en dreng der ligner en prins.

Der er flere titler på vej, og tilsammen er de små bøger et godt supplement i dansk og etikundervisningen i de små klasser.

Danska SFO jobber mot sociala mål

Klip fra artikel i 'Fritidspedagogik'

af Anne Jalakas

...

Kirsten Ørsted läser ”Stiktosset” av Janne Hejgaard, en bok som handlar om ilska och olika sätt att hantera vrede. Är det bra att bli arg eller ska man försöka låta bli? Hur slutar man vara arg? Finns det något bra sätt att vara ilsken på eller är det alltid dåligt?

– En bra bok om svåra känslor, säger Kirsten Ørsted, som fortfarande trivs med jobbet trots radikala förändringar. ...

STIKTOSSET & MISMODIG

Anmeldelse i Fagbladet Folkeskolen 30. marts 2000

af Tove Kettner Heiberg


Disse to bøger er skrevet, for at børn skal lære at bearbejde og sætte ord på deres følelser. Hver bog indeholder et efterskrift på to sider til lærere, pædagoger og forældre.

I 'Stiktosset' bliver en pige uvenner med sin farmor. Hun går en tur og møder en dreng og en dame i et ishus. Hun bliver også uvenner med dem. Hun får en snak om livet med en hjemløs mand for til slut at blive trøstet af sin far.

I 'Mismodig' bliver en dreng ked af det, fordi hans forældre har været oppe at skændes. Han prøver at tale med sin storesøster om det, men det ender med, at hun driller ham, og han slår hende. Da hans mor prøver at rede trådene ud, stikker han af. Han får en snak om livet og det at være ked af det med en posedame, en gårdmand og til slut med sin far.

Tegningerne er på sin vis dækkende, men det virker nærmest nedslående med vrede og sørgmodige personer på alle sider.

En tudeprins og en arrigtrold kommenterer begivenhederne på de enkelte opslag. Det virker indimellem lidt muntert, men også for pædagogisk.

Der er gode oplæg til en snak om ord og deres betydning i bøgerne.

Forlaget anbefaler bøgerne til oplæsning for børn mellem fem og ni år og til selvstændig læsning fra ti år. Jeg har prøvet at læse bøgerne med tre elever fra børnehaveklassen, og de blev alle ukoncentrerede under oplæsningen. Teksten, der overvejende er holdt i dialogform, var for lang og for svær. Bøgerne er også alt for vanskelige til selvstændig læsning fra ti år.

Der er et misforhold imellem billedbogsformen, der appellerer til yngre børn, og det lidt abstrakte indhold.

Jeg mindes halvfjerdsernes børnebogslitteratur, der ofte handlede om voksnes problemer. Her er det overvejende børnenes følelser, der sættes i relief af voksne. Bøgerne skal lægge op til en samtale imellem børn og voksne, men den pædagogiske hensigt er alt for tydelig. Bøgerne mangler det kunstneriske løft, der gør det personlige alment.

Jeg, Janne Hejgaard, indskyder her:

Jeg har valgt herunder at indsætte de to lektørudtalelser på 'Stiktosset' og 'Mismodig', som er lavet af børnebibliotekarer - ikke af skolebibliotekarer. Det er iøjnefaldende, at børnebibliotekarerne synes meget mindre om bøgerne end deres kolleger fra skolebibliotekerne gør. Mig fortæller det, at der er ganske forskellige blik på materialer, afhængigt af hvilket sted man taler ud fra - og at det derfor er både rimeligt og nyttigt, at begge typer lektørudtalelse laves.

MEN - det sker ikke længere. I 2003 blev den ene lektørudtalelse sparet væk, og så vidt jeg kan se, var det skolebibliotekarernes, der forsvandt. Det synes jeg selvfølgelig overhovedet ikke om.

STIKTOSSET

Børnebibliotekarens lektørudtalelse

af Vibeke Munch Kofoed


Gal, sur, hidsig, stiktosset - vreden har mange udtryk i denne bog i ny serie om følelser beregnet til oplæsning og samtaler med børn fra ca. 5 år. Den afsluttende pædagogiske vejledning fokuserer på bogen som et pædagogisk redskab, og det er da heller ikke en billedbog til almindelig oplæsning, for bogen er i den grad fokuseret på sit emne at den sætter læseoplevelsen over styr.

Pigen Fie har en ualmindelig dårlig dag. Først lægger hun sig ud med farmor og stikker af i vrede. I parken møder hun en sur dreng, som hun kommer op at skændes med. Også i isboden går det helt galt og mødet med en livstræt hjemløs er heller ikke for opmuntrende. Alle (næsten) taler forbi hinanden, flere af de voksne fremstår usympatiske, og der bruges ord som møgunge og grimme fjæs, så der er nok at snakke om.

Problemet er bare at ophobningen af vrede udbrud og følelser bliver for meget. Skal bogen have en chance bliver det i små doser og i et forløb, hvor der er god tid til at gå bag de mange kiksede situationer.

De farvelagte ill. udtrykker klart de sure følelser, men bortset fra den lille arrigtrold, som kommenterer forløbet undervejs, er de temmelig triste og amatøragtige at se på. Der er brug for bøger om emnet, men denne føles ikke rigtig tidssvarende.

MISMODIG

Børnebibliotekarens lektørudtalelse

af Lene Kristiansen


Mismodig og Stiktosset er de første bøger i en ny serie om følelser for de 5-9-årige. Brugsbøger med et klart pædagogisk sigte og et ønske om, at give børn mulighed for at sætte ord på og bearbejde velkendte og almene følelser.

Titelvalget og forsiden sender klare signaler om indhold og stemning – i denne historie med Mads på 6/7 år i centrum. Mads er i første omgang ked af at have hørt sin mor sige at hun er mismodig. Et skænderi med storesøsteren og morens uretfærdige indblanding får ham til at løbe op på loftet af ejendommen, hvor han får en snak med en overnattende posedame.

Senere sætter viceværten og hans far nye vinkler på situationen, og Mads har om man så må sige, været hele vejen rundt. Historien er meget konstrueret og detaljeret og hensigten er så klar at den for nogen vil virke omklamrende.

I de rigtige hænder og til de børn, der har brug for støtte af følelsesmæssig art, er der lagt op til snak om hvordan man udtrykker sorg, hvordan man bearbejder den, hvad der er det rigtige at gøre osv. Palle Schmidts illustrationer har et kantet udtryk og farvevalget i lidt mørke farver støtter bogens tema. Sidst et par sider henvendt til forældre, pædagoger op lærere.